Zonneallergie voorkomen is eigenlijk niet erg moeilijk. De symptomen zijn goed te behandelen, maar voorkomen is natuurijk altijd beter dan genezen. Om te beginnen moet je je huid zo goed mogelijk tegen blootstelling aan zonlicht beschermen, maar dat is lastig, zeker tijdens een zonvakantie.

Belangrijkste voorzorgsmaatregelen zonneallergie

Om je huid tegen de zon te beschermen, kun je de volgende voorzorgsmaatregelen treffen:

Beperk je tijd in de zon zo veel mogelijk. Vermijd zon tijdens de piek uren tussen 10:00-16:00, wanneer de zon de meeste kracht heeft en de meeste schade aan kan richten.

Vermijdt plotselinge blootstelling aan veel zonlicht. Veel mensen ontwikkelen zonneallergie symptomen wanneer ze na een lange winter plotseling worden blootgesteld aan veel zonlicht in het voorjaar of de zomer. Het is belangrijk dat je je huid geleidelijk aan blootstelt aan zon. Begin bijvoorbeeld vroeg in de lente met 10 minuten per dag en bouw dit rustig verder uit. Bedek de rest van de dag je huid met beschermende kleding en een pet. Houd je huid goed in de gaten, als al snel blijkt dat je zonneblaasjes of uitslag op je huid krijgt, heb je waarschijnlijk een heel gevoelige huid en moet je het nog langzamer opbouwen of wellicht besluiten helemaal uit de zon te blijven.

Zonneallergie voorkomen doe je bijvoorbeeld ook door beschermende kleding en een zonnebril te dragen. Zorg dat je huid goed bedekt is. Draag het liefst lange mouwen en donkere kleding biedt vaak meer bescherming. UV-straling kan nog steeds op je huid komen als je losse kleding draagt die niet goed om je huid zit. Des te beter je kleding om je huid sluit, des te meer bescherming het biedt tegen zon. Er is ook kleding verkrijgbaar die specifiek is ontworpen om UV-straling te blokkeren. Deze kleding vindt je vaak in sportzaken. Draag ook een hoed of een petje en een zonnebril met UV-bescherming, zodat ook je gezicht en je ogen tegen UV-straling is beschermd.

Vermijd zonnebaden -ook onder de zonnebank- zo veel mogelijk.

Gebruik een zonnebrandmiddel met een beschermingsfactor van tenminste 30 SPF. Met een sun block zoals zink oxide of titanium dioxide. Smeer je huid elke dag in – zelfs op bewolkte dagen – zo’n 20 minuten voor blootstelling aan de zon. Herhaal dit elke twee uur – of vaker bij zwemmen of transpireren. Vergeet ook niet een sunblock op je lippen, waar je huid extra gevoelig is. Kies een product dat speciaal voor de lippen is, met een SPF van 20 of meer.

Zonbeschermende middelen

Veel zonnebrandcrèmes beschermen alleen tegen UV-B licht; dat gedeelte van het zonlicht dat zorgt voor zonnebrand. Tegen zonneallergie helpen deze crèmes dus niet. Gelukkig zijn er steeds meer producten op de markt die ook tegen UV-A licht beschermen. Deze crèmes kunnen dus beschermen tegen de effecten van zonneallergie. De bescherming tegen het zogeheten UV-A licht is bij deze producten helaas wel een stuk lager dan de bescherming tegen UV-B licht. Factor 12 tegen B is bijvoorbeeld maar factor 8 tegen A. Laat je goed voorlichten door je huisarts, drogist of apotheker.

Zonneallergie voorkomen doe je het best met zonnebrandcrème met zink oxide of titanium dioxide. Dit zijn zonnebrandcrèmes met een ‘op mineralen gebaseerde zonnebrandbescherming’. Crèmes met deze sunblock zorgen ervoor dat UV-stralen gereflecteerd en verspreid worden en bieden dus de beste bescherming.

Baby’s tot 6 maanden niet in de zon

Er zijn verschillende zonnebrandcrèmes verkrijgbaar. Voor kinderen jonger dan 6 maanden is het het allerbeste om ze helemaal niet aan felle zon bloot te stellen. Baby’s maken namelijk nog geen melanine aan en ze zijn daarom extra gevoelig voor de zon. Als blootstelling aan de zon onvermijdelijk is, gebruik dan een zonnebrandcrème van tenminste 30 SPF, liefst op natuurlijke basis.

Test eerst of je baby gevoelig is voor de crème, door een klein beetje zonnebrandmiddel aan te brengen op het handje of de pols. Daarna kun je zijn gezichtje (vergeet de oortjes niet!), armpjes en ander andere aan de zon blootgestelde lichaamsdelen insmeren. Over het algemeen geldt hoe minder aantal ingrediënten de zonnebrandcrème heeft, des te kleiner de kans dat de crème een huidreactie of -irritatie veroorzaakt.

Zonneallergie voorkomen bij verschillende soorten huidtypes

Voor volwassenen worden vier verschillende huidtypes onderscheiden, met elk hun eigen kenmerken. Mensen met een type 1 of type 2 huid hebben een zeer bleke tot lichte huid die erg gevoelig is. Zij hebben vaak sproeten, blond of rood haar en blauwe of groene ogen. Bij beide huidtypes kan verbranding na blootstelling aan de zon snel gebeuren en voor hen wordt een hoge beschermingsfactor aanbevolen (SPF30-50).

Een type 3 huid verkleurt over het algemeen snel en mensen met deze huid hebben vaak donkerblond of lichtbruin haar en grijze of bruine ogen. Met dit huidtype kun je wat langer aan de zon worden blootgesteld zonder dat direct verbranding optreedt.

Een type 4 huid is een lichtbruine huid die van nature al een goede bescherming tegen verbranding door de zon biedt. Hier gaat het meestal om mensen met donker haar en bruine ogen die snel bruin worden. Maar zelfs voor mensen met dit huidtype en voor mensen met een donkere huid is het belangrijk om de huid in te smeren met een beschermende zonnebrandcrème met een SPF van tenminste 30.

Door blootstelling aan de volle zon zoveel mogelijk te vermijden en door een beschermende zonnebrandcrème te gebruiken, verminder je de kans op huidaandoeningen zoals huidkanker en het ontstaan van oneffenheden en pigmentatie.

Zonneallergie voorkomen is beter dan genezen, dus als je weet dat je gevoelig bent voor zonneblaasjes neem dan bovenstaand advies aan en voorkom vervelende symptomen.